Nie daj się jesieni! Wzmocnij odporność !

POSTED BY emila | Lis, 07, 2016 |

oil-315528_640-1Tegoroczny listopad od samego początku nas nie rozpieszcza. Chłodny wiatr, mroźne noce i deszcz. Przy takiej aurze nie trudno o przeziębienia czy groźniejsze infekcje. Na to czy będziemy podatni na wszelkie wirusy ma wpływ odporność naszego organizmu. W okresie jesienno-zimowym powinniśmy zwrócić na to szczególną uwagę.

Jak wzmocnić odporność?

Ogromną rolę odgrywa tu odpowiednia dieta. Zaczynając od bardzo prostego punktu jakim jest jedzenie śniadania, które ogrzeje i dostarczy energii naszemu organizmowi. Dieta powinna być bogata w warzywa, która zapewni odpowiednią ilość witamin. Nie zapominajmy także o kaszach (jęczmienna, gryczana, jaglana) ich rozgrzewające właściwości, zawartość pierwiastków takich jak cynk, żelazo czy krzem, skutecznie zmniejszają podatność na przeziębienia.

Bardzo ważnym elementem zwiększania odporności organizmu, są tłuszcze, których świetnym źródłem jest tran.

Prawdopodobnie większość z Was go zna i może suplementuje, a więc co to jest tran?

Tran to olej pozyskany z wątroby ryb z rodziny dorszowatych (a nie jak jeszcze do niedawna wszyscy nazywali olej z wątroby rekina). Występuje w postaci kapsułek lub płynnej, a także w formach atrakcyjnych dla dzieci o różnych kolorowych kształtach oraz wzbogacony o substancje słodzące i barwniki.

Dlaczego jest tak ważny dla naszej odporności?

Tran jest dobrym źrodłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), których organizm człowieka nie jest w stanie sam wytworzyć. NNKT to m.in. kwas omega 3, które pełnią istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Ponadto tran dostarcza nam witamin rozpuszczalnych w tłuszczach tj. A, D (której w okresie jesienno-zimowym mamy mniej ze względu na brak słońca ), wit. E.

Dla kogo tran?

Mogą go przyjmować prawie wszyscy, również dzieci. Osoby, których dieta uboga jest w ryby, zdrowe tłuszcze . Bardzo ważne jest jednak odpowiednia ilość preparatu. Ze względu na zawartość wit A i D, które kumulują się w organizmie, nie można doprowadzić do przedawkowania. Należy więc stosować się do dawek podanych na opakowaniu lub skonsultować się z lekarzem.

Bęzwględnie porady lekarza w sprawie przyjmowania tranu powinny zasięgnąć kobiety w ciąży oraz w okresie laktacji.

RADA: Wybierając tran w aptece wybierzmy ten standaryzowany to znaczy o określonej ilości substancji czynnych, których w każdej kapsułce będzie tyle samo.

A Wy stosujecie tran w okresie jesienno-zimowym? Jakie są Wasze sposoby na wzmocnienie odporności? 🙂

TAGS :
  • Magda

    zaczęłam stosować taki przepis: łyżeczka miodu rozpuszczona w szklance wody, odstawiona na noc – rano dodaję sok z cytryny i wypijam na czczo. co o tym sądzi Pani dietetyk?
    mam też pytanie czy przed przyjmowaniem tranu warto zbadać krew pod kątem poziomu wit. D? i czy u rocznych dzieci można już stosować tran? (pediatra zaleca nadal samą wit. D)…
    pozdrawiam

  • emila

    Pani Magdo jestem za! przede wszystkim rano powinniśmy zadbać o nawodnienie organizmu po nocy i świetnie się do tego nadaje chociażby sama woda (a nie herbata, czy kawa !) Sporządzając miksturę z wody i miodu oraz cytryny wspomagamy pracę jelit, poprawiamy naszą odporność- zarówno miód jak i cytryna posiadają właściwości antybakteryjne, które zwalczają wirusy i bakterie wywołujące infekcje. W okresie jesień-zima taki napój może być pomocny, proszę tylko pamiętać, że aby miód miał swoje zdrowotne właściwości należy rozpuścić go w wodzie o temperaturze do 40 st. C nie wyższej.

    Jeśli chodzi o tran to można go stosować u dzieci powyżej 6 miesiąca życia. Musi to być oczywiście tran przeznaczony dla dzieci. Tran to oprócz witaminy D również nienasycone kwasy tłuszczowe omega -3 , które wpływają na rozwój chociażby układu nerwowego czy oddechowego , a których dostarczamy zbyt mało jeśli dieta jest uboga w ryby. Zawartość tych kwasów, oraz witaminy A i D może stanowić przewagę tranu nad samą witaminą D. Należy jednak wybrać i nie łączyć ze sobą suplementów, gdyż tak jak wspomniałam wit D i A kumulują się w organizmie i nalezy uważać na przedawkowanie.
    Czy warto zbadać krew pod kątem witaminy D? oczywiście, że warto! wtedy mamy jasną sytuacje i doskonale wiemy czy suplementacja jest nam w ogóle potrzebna czy doskonale radzimy sobie z pokryciem na jej zapotrzebowanie dietą i słońcem. Jednak jak wynika ze statystyk w polskiej diecie często brakuje tej witaminy, a w okresach w których nie możemy jej pozyskać ze słońca tym bardziej.
    pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *