Wieprzowina jest ok. Najnowsze wyniki badań.

POSTED BY emila | Lis, 28, 2016 |

 

meat-1555341_640-1Mięso jest jednym z głównych źródeł białka w codziennej diecie. Najbardziej popularnym i najczęściej spożywanym jest mięso białe, głównie drób. Doceniane jest za smak, który odpowiada większość osób, dostępność, łatwość przygotowywania oraz za to, że nosi miano „chudego mięsa”.

A jak to jest z mięsem czerwonym takim jak wieprzowina?

Wieprzowina, czyli mięso pochodzące od świń, często kojarzone z tłustym boczkiem, mięso o specyficznym smaku z dużą zawartością cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych. Czy tak jest naprawdę? Czy powinniśmy zminimalizować tego rodzaju mięso lub całkowicie z niego zrezygnować? Niekoniecznie! W ostatnich 20 latach znacznie podniosły się standardy utrzymania zwierząt, dzięki czemu w trakcie badań zaobserwowano  poprawę jakości polskiej wieprzowiny.

Oto szczegóły badania:

Badaniami objęto 120 tusz wieprzowych pochodzących od świń o znanym i udokumentowanym pochodzeniu, wyprodukowanych zgodnie z założeniami Programu Hodowlanego. Materiał do badań pobrano z elementów tj. – boczek bez kości, karkówka, łopatka, schab z kością, szynka oraz schab bez kości. W każdym z elementów określono podstawowy skład chemiczny, zawartość składników mineralnych, cholesterolu, witamin z grupy B, A, E oraz kwasów tłuszczowych.

Celem badania było wykazanie, że wartości charakteryzujące wieprzowinę pod względem odżywczym prezentowane w literaturze są już nieaktualne, a przez ostatnie 20 lat jej wartość w tym zakresie uległa znacznej poprawie.

Wyniki, jakie udało się uzyskać:

  • MNIEJ TŁUSZCZU. Dwukrotnie mniejsza niż dotychczas uważano zawartość tłuszczu w mięsie, które przez konsumentów postrzegane jest jako tłuste. W szczególności boczek, który 20lat temu zawierał około 50% w efekcie selekcji zwierząt i poprawy ich mięsności zmienił swoje proporcje i dziś średnio ok. 15% mniej tłuszczu.
  • MNIEJ CHOLESTEROLU. Poziom cholesterolu jest zbliżony we wszystkich elementach tuszy wieprzowej, ale jego zawartość jest mniejsza niż dotychczas podawano w literaturze. W porównaniu z normami amerykańskimi polski boczek zawiera mniej cholesterolu o 41%, żeberka o 57 %, łopatka, szynka i schab o 31-35%. Co więcej wieprzowina w porównaniu z mięsem drobiowym zawiera mniej cholesterolu.
  • MNIEJ KALORII. Wartość energetyczna wieprzowiny zmniejszyła się znacząco w efekcie poprawy umięśnienia świń oraz ich lepszego żywienia. Aktualnie 100g schabu dostarcza 152 kcal, a 100 g szynki tylko 118 kcal. Dla porównania 100 g tuszki kurczaka to 158 kcal.
  • CENNE ŹRÓDŁO WITAMIN. Mięso wieprzowe jak się okazuje jest cennym źródłem witaminy E. Jest jej dwa razy więcej niż dotychczas sądzono.
  • WARTOŚCIOWE ŹRÓDŁO DOBRZE PRZYSWAJALNEGO ŻELAZA. Wyniki badań wskazują, że żelazo z mięsa wchłania się w 20-50%, natomiast z produktów roślinnych w 1-8%. Najwięcej żelaza zawiera karkówka ( 6,25 mg/100 g). Dla porównania w szpinaku   ( polecanym źródle żelaza) jest go 3,57 mg/100g.
  • MAŁO SOLI. Wieprzowina ma niską zawartość sodu (0,35- 0,58 g/kg) w porównaniu z wołowiną (0,74 g/kg) i drobiem (0,77 g/kg)
  • KORZYSTNY PROFIL KWASÓW TŁUSZCZOWYCH. Wieprzowina w porównaniu z mięsem wołowym charakteryzuje się niższą zawartością kwasów nasyconych – SFA tzn „złego tluszczu” i znacznie wyższą zawartością wielonienasyconych kwasów PUFA tzw. „dobrego tłuszczu”
  • KORZYSTNA PROPORCJA KWASÓW OMEGA-6 DO OMEGA-3. W porównaniu z mięsem drobiowym charakteryzuje się znacznie korzystniejszą proporcją kwasów omega 6 i omega 3.

Biorąc pod uwagę przedstawione wyniki, można uznać że mięso wieprzowe nie jest takie straszne i może bez obaw znaleźć się w codziennej diecie. Pamiętajmy jednak, aby nie tracić czujności, a mięso pozyskiwać ze sprawdzonych źródeł o prawidłowych warunkach przechowywania. Nie popadajmy również w skrajności i nie rezygnujmy z innego rodzaju mięsa na rzecz wieprzowiny. Warto urozmaicać swoją dietę 🙂

 

żródło:

praca zbiorowa pod kierownictwem dr. inż. Tadeusza Blicharskiego. „Aktualna wartość odżywcza wieprzowiny, jej znaczenie w diecie i wpływ na zdrowie konsumetów”.

 

TAGS :

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *